יובל שנים כראש הטקס של הכנסת ראיון עם מירי יכין

עבודת הפרוטוקול איננה עבודה קלה. מגע עם מנהיגי עולם מצריכה עדינות מצד אחד ונחישות מצד שני, תוך שמירה על גמישות להתמודדות עם מצבים לא צפויים שיכולים להתפתח עד כדי תקרית דיפלומטית. מירי יכין, כיהנה כקצינה במשמר הכנסת ועסקה כמעט 50 שנה בתפקידי פרוטוקול בכנסת, תקופה ארוכה שכל אחד היה מתגאה בה. כראש הפרוטוקול בכנסת מירי הפכה למודל לחיקוי לנשים והוכיחה שאין דבר העומד בפני הרצון.

מירי איך התגלגלת לעסוק בטקס ובפרוטוקול?

התחלתי את דרכי בכנסת כסטונדטית,  בתפקיד מדריכה למבקרים בשפות: עברית, אנגלית וצרפתית שכללו גם סיורים מיוחדים לא”חמים  מהמדינה ומהעולם, בדרג של ראשי מדינות, ראשי ממשלות ,יושבי-ראש פרלמנטים וראשי ארגונים רב-לאומיים. בהמשך

מימין: מירי יכין במדי משמר הכנסת במשמר כבוד לפני טקס הצהרת אמונים של הנשיא עזר ויצמן באולם המליאה.
מימין: מירי יכין במדי משמר הכנסת במשמר כבוד לפני טקס הצהרת אמונים של הנשיא עזר ויצמן באולם המליאה.

מוניתי לראש לשכת קצין הכנסת שהיה אחראי על הסדר והביטחון במשכן הכנסת וגם על הטקסים והאירועים של הכנסת בכנסת ומחוצה לה.

בהמשך קודמתי לקצינת האירועים של הכנסת ודרגת השיא שלי בעת פרישתי  כראש הטקס הייתה תת-ניצב (ישנן סה”כ 6 נשים בדרגה הבכירה הזו – 5 במשטרת ישראל  ואני האחת  ביחידת משמר

כשתחום האירועים והטקסים נגרע מתפקידו של קצין הכנסת והתפקיד אוזרח לפני כעשרים שנה, מונייתי לראש הטקס של הכנסת וייסדתי את אגף הטקסים והאירועים של הכנסת. התפקיד כלל תכנון, ארגון, ניהול והפקת טקסים ממלכתיים/רשמיים/ציבוריים  של הכנסת בכנסת ומחוצה לה. האירועים בכנסת היו מטעם יו״ר הכנסת, שרים וחברי כנסת. האירועים נערכו בהשתתפות מוזמנים מכל שכבות האוכלוסיה בארץ ,מהאזרח הפשוט ועד לאזרח מספר אחד נשיא המדינה וכן  בדרג של ראשי מדינות, ראשי ממשלות, יושבי-ראש הכנסת, ראשי ארגונים רב-לאומיים , משלחות פרלמנטריות וסגל א של המדינה. האירועים כללו גם פתיחת תערוכות, קיום ארוחות ממלכתיות ולהבדיל גם הלוויות ממלכתיות. סה״כ האגף בראשותי ניהל כ-150 אירועים בשנה.  לצוות האגף, שלו ממשקים רבים עם שאר מחלקות ואגפי הכנסת ועם ארגונים ומוסדות אחרים בארץ ובעולם כדוגמת בית הנשיא ומשרד ראש הממשלה, משרדי החוץ והביטחון, יד ושם, הסוכנות היהודית  עוד.

נדבך נוסף לתפקידי היה ליווי יו״ר הכנסת בנסיעותיו לחול בהם משולבים היבטים טקסיים בתוכנית הביקור ותיאום השתתפות יור הכנסת או ממלאי-מקומו בטקסים ממלכתיים וציבוריים ברחבי המדינה.

מירי יכין בטקס חילופי פטישים מיו"ר הכנסת הנכנס יולי אדלשטיין ויו"ר הכנסת היוצא והנשיא הנכנס ראובן ריבלין
מירי יכין בטקס חילופי פטישים מיו”ר הכנסת הנכנס יולי אדלשטיין ויו”ר הכנסת היוצא והנשיא הנכנס ראובן ריבלין

במהלך  השנים נישאתי ,הולדתי 3 ילדים והשלמתי את לימודיי לתואר הראשון והשני באוניברסיטה העברית בירושלים בירת ישראל ,כמו גם קורס קצינים במשטרת ישראל, קורס דירקטורים לחברות בורסאיות ציבוריות וממשלתיות  ועוד קורסים והשתלמויות בתחום בשירות המדינה.

לפני שנתיים פרשתי  לגימלאות בתום כיובל שנות שירות בכנסת וכיום אני רעייה, אמא וסבתא לחמישה נכדים במשרה מלאה ובהנאה רבה לצד פעילות התנדבותית.

הסיבה שנמשכתי לתפקיד הזה מורכבת ממספר גורמים. האחד, מדובר בתפקיד ניהולי עם רגישות ואחריות רבה, שדוחף אותך למצוינות. השני, החיכוך עם הגורמים הבכירים ביותר בארץ ובעולם שיש לו שני נדבכים: האחד כפי שציינתי הצורך להצטיין מאחד ואין מקום לתקלות בטקס או בפרוטוקול, והשני הזכות הגדולה לפגוש ולהכיר את גדולי העולם והתרבויות השונות מאידך, והאנשים החמים, החכמים והמרגשים בעם ישראל.

זכיתי לפגוש נשיאים, מלכים, ראשי ממשלה ויושבי-ראש פרלמנט מרחבי הגלובוס וחוויה זו העשירה אותי ונתנה לי דרייב למלא את תפקידי במשך חמישה עשורים. סיבה נוספת בגינה בחרתי בתפקיד הייתה כי הוא נתפר למידותיי ולאישיות שלי: ירידה לפרטים תוך ראיית מאקרו, אחריות וסמכותיות, שמרנות שכן לעולם הטקסים מבנה ברור, ודי אם נזכיר את בית המלוכה הבריטי שמקיים את טקסיו באופן דומה כבר מאות שנים. ולא אשקר אם אומר שברמה האישית, הזוהר של עולם הטקס והפרוטוקול משך אותי. נהניתי מהממלכתיות, המכובדות והאלגנטיות.

מירי יכין עם נשיאי ארצות הברית שביקרו בישראל ג'ורג' בוש הבן בכנסת וברק אובמה במשכן נשיא המדינה
מירי יכין עם נשיאי ארצות הברית שביקרו בישראל ג’ורג’ בוש הבן בכנסת וברק אובמה במשכן נשיא המדינה

אנחנו חיים בחברה טכנולוגית. לפי הניסיון שלך איך זה משפיע על עבודת הטקס והפרוטוקול ואיך זה השפיע על תפקידך בכנסת?

העולם הטכנולוגי המתקדם מאפשר שימוש  קל מהיר נגיש וידידדותי במגוון תחומים : הגברה, תאורה, תרגום, צילום , טלפרומטר, וידאו מפינג, וידאו קונפרנס ,זום, הקרנת מצגות, תמונת,ושרטוטים ,מיילים, תוכנות  ממוחשבות לרשימות מוזמנים, לסידורי שולחן והושבה ועוד, להזמנת ציוד ,לפילוחיים שונים וסטטיסטיקות למיניהן.

העולם האינטרנטי מאפשר שימוש  במולטי מדיה במגוון הרשתות החברתיות והעברה און ליין של טקסים ואירועים בארץ ולעולם .ניתן ללמד וללמוד, להראות ולצפות,לתקשר, להגיב בצורה מהירה ונוחה ומאפשר להתרשם,  להרגיש ולחוות מיד ובכל מקום כאילו אתה נמצא במקום האירוע עצמו.

הכנסת שדרגה בשנים האחרונות את כל התשתיות  הטכנולוגיות  והאינטרנטיות המתקדמות  ביותר ומקיימת  באמצעותם בצורה מיטבית  ומוצלחת ישיבות בווידאו קונפרנס לתכנון אירועים ,מיזמים ופרוייקטים עם פרלמנטים וארגונים רב לאומיים בארץ ובעולם. לכנסת ערוץ טלויזיה משלה והיא משדרת  בשידור ישיר את הישיבות הרגילות של מליאת  הכנסת , ישיבות  מיוחדות של הכנסת לרגל אירועים לאומיים וישיבות מיוחדות טקסיות עם ולכבוד אישי מדינה מהעולם.לישיבות אלה מתחברים ערוצי תקשורת שונים המעבירים את האירועים השונים  און ליין מהכנסת לעולם.

אחרי שנים בתפקידי כראש הטקס מהי המורשת שלך? מהם ההישגים שאת הכי גאה בהם והאם בראייה לאחור האם יש משהו שהיית עושה אחרת?

גאוותי בכך שהשארתי מורשת לכנסת, שתשמש עוד שנים רבות את יו״ר הכנסת ואגף הטקסים והאירועים ,באמצעות ספר “הטקסים של הכנסת” שהוא ספר עבודה לכל דבר שכתבתי ועדכנתי מדי כהונת כל כנסת חדשה יחד עם צוות האגף. הספר מפרט את הטקסים והאירועים הקבועים של הכנסת ומהלכם,  בעלי אופי לאומי ובין-לאומי והלוויות ממלכתיות הנערכות בכנסת , לרבות הפניות לחוק שחוקק את האירוע , נספחים הכוללים את רשימת סגל א של המדינה, רשימת הטקסים הממלכתיים של המדינה , נוהל אישור אירועים בכנסת, דוגמת הזמנות של כל האירועים , שרטוטים של משמרי כבוד, סידורי ישיבה באולמות האירועים ועוד  וכן תמונות מכל האירועים. הכול כתוב ורשום בצורה ברורה ומפורטת ולא צריך כל כנסת חדשה להמציא את הגלגל מחדש.

דבר נוסף שאני גאה בו במיוחד היא העובדה שרוב רובם של האירועים שנערכו  בכנסת  במהלך כל השנים בראשותי נערכו עי צוות האגף ועובדי כנסת אחרים ולא ע”י  שירותי הפקה חיצוניים ,דבר שהביא לחיסכון גדול בכספי ציבור והראה את מקצועיותם של עובדי הכנסת כולה.

הודות לעבודה קשה שמחתי לפרוש ולהשאיר רקורד של אפס תקלות טכניות ודיפלומטיות. אירועים רבים ומורכבים שעברו תחת האגף עברו בהצלחה רבה – עובדה שתרמה רבות להעלאת  קרנה ודמותה  של הכנסת בארץ ובעולם. אגף האירועים בכנסת הפך למודל למוסדות וגופים ממלכתיים ורשמיים  אחרים במדינה ואף בחול.

עבודת צוות ואהבה למקצוע הן  בעיקר הערובה להצלחה.

לו הייתי ממשיכה בתפקיד הייתי משפרת יותר את עבודת האגף וממשקיו בכנסת ומחוצה לה  באמצעות טכנולוגיות מתקדמות נוספות.  למשל, במהלך האירוע הייתי שמחה לטכנולוגיה שתאפשר  תגובות או שאלות מהצופים אונליין ומתן מענה לפונים .

במשך אלפי שנים עולם הדיפלומטיה נשלט על ידי גברים. בתפקידך כראש הטקס והפרוטוקול התמודדת עם אנשים ברמה הגבוהה ביותר. איך הייתה ההרגשה שלך לעשות את התפקיד הזה כאשה ומהם הכישורים שהבאת לתפקיד שאולי הם לא נמצאים אצל גברים?

בכנסת ישראל אחוז הנשים העובדות גבוה מהגברים וישנן עובדות כנסת רבות ובכירות בתפקידי מפתח , כמו :מזכירת הכנסת ,מנהלות ועדות כנסת למיניהן , ראש אגף  משבי אנוש, ראש אגף קשרי חוץ, מנהלת הפרוטוקולים של הכנסת ,מנהלת מרכז המבקרים של הכנסת ועוד.

בשנים הראשונות לעבודתי היה קשה להתקדם  בתפקידים ובסולם הדרגות ביחידת משמר הכנסת שאנוכי נמניתי עליה, מאחר ורוב  התפקידים והדרגות ניתנו לגברים בתפקידי שטח ומבצעים ולא לתפקידי מינהלה בהם עבדו יותר נשים שעבדו בתוך משכן הכנסת ,וכשכבר הגיע הזמן להוקרה ותגמול גם זה לקח יותר זמן מהרגיל ולא פעם נלחמתי באסרטיביות ודרשתי את המגיע לי.

מירי יכין בטקס הענקת דרגת תת-ניצב על ידי יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ועל ידי בעלה יאיר יכין
מירי יכין בטקס הענקת דרגת תת-ניצב על ידי יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין ועל ידי בעלה יאיר יכין

למזלי בעשרים השנים האחרונות יושבי-ראש הכנסת צידדו בקידומן של נשים בכנסת  וכשמונייתי ע״י יו״ר הכנסת ונכנסתי לתפקידי כראש הטקס ניתנו לי מלוא  הסמכות, הגיבוי,  הערכה והתגמול. לא הרגשתי נחיתות  או עליונות יתר לתת  תדרוך, הוראות והנחיות לגברים בעלי התפקידים השונים, לא לממוניים,  ולא לקולגות ואח”מים מהארץ והעולם – הייתי ממוקדת מטרה לבצע את תפקידי החשוב ,המורכב ,הרגיש ובעל היקף רחב בהצלחה ובאפס תקלות בקטנה כבחמורה.  עבדתי  במסירות, בנאמנות, במקצועיות ובשיתוף פעולה מלא עם כולם וסביב לשעון 24/7.

לנשים ערך מוסף מבחינת היכולות והכישורים  בתחום הפרוטוקול והדיפלומטיה מעצם היותן נשים  עם חוש מפותח לדיוק, ירידה לפרטים, ניהול רב של מספר משימות במקביל, כושר תמרון לצד רגישות לפן האסתטי, להופעה,  ללבוש. נשים נותנות רושם והשראה של רוגע ושקט בטון דיבורן והתנהגותן ויכולות לעשות כמה דברים בעת  ובעונה אחת .

מהו הזיכרון הכי מיוחד שלך לאורך 50 שנות עבודתך בטקס ופרוטוקול?

לאחר 50 שנה בכנסת יש לי מטבע הדברים  רגעי שיא רבים  מההיסטוריה של הכנסת  ושל מדינת ישראל ואמנה שניים מתוכם:

בשנת 1977 התקיים ביקור היסטורי של נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל במסגרתו נאם בכנסת. מדינת אוייב גדולה במזרח ההתיכון שבאה לעשות שלום עם ישראל. בדרך כלל ההיערכות לאירוע כזה בכנסת לוקחת לפחות 3 חודשים ובמקרה זה הכל בא בהפתעה ונערכנו לקראתו פחות משבוע. רגע שיא היסטורי מרגש ומוצלח.

נשיא מצרים אנואר סאדאת נואם במליאת הכנסת – ואנוכי בתא הנשיא למעלה מלווה את רעיית הנשיא נינה קציר

טקס מעבר קהל ברחבת הכנסת על פני ארונו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין שנרצח בשנת 1995
טקס מעבר קהל ברחבת הכנסת על פני ארונו של ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין שנרצח בשנת 1995

בשנת 1995 נרצח ראש הממשלה ושר הביטחון של ישראל  יצחק רבין המנוח  והכנסת נערכה למעבר עצום של קהל על פני הארון. המדינה כולה היתה בשוק ואני ביניהם שהכרתי אותו מקרוב והעצבות והאבל אפפו וקשרו את ידיי ורגליי ,אך העבודה מחייבת ונאלצנו להיערך להלווייה במהירות שיא של כמה שעות  ולקלוט ביומיים רבבות אנשים, בודדים ומשלחות רבות מכל המגזרים העדות והדתות מהארץ והעולם אשר זרמו ללא הפסקה לחלוק כבוד ולעבור על פני ארונו של המנוח ברחבת הכנסת, בהם גדולי עולם.

איזה עצות את יכולה לתת לנשים אחרות בתפקידי טקס ופרוטוקול או בתפקידי מפתח אחרים?

נשים שמעוניינות לעבוד בפרוטוקול ובדיפלומטיה צריכות להיות בעלות יכולת וכישורים לקבלת החלטות ומהירות, יכולת גבוהה לתכנון ארגון וניהול פרוייקטים,  יחסי אנוש טובים ועבודה עם צוות, , יכולת ירידה לפרטים, עבודה סביב השעון ובעיקר אהבה למקצוע ולהתרגש בכל אירוע כאילו היה זה האירוע הראשון

רצוי ללמוד באקדמיה יחסים בינלאומיים , מדע המדינה, קורס צוערים במשרד החוץ  וקורסים נוספים לארגון, ניהול ,שליטה ,תקצוב והפקת אירועים.

עם קריירה כל כך מפוארת מאחוריך מהם התוכניות שלך לעתיד?

תוכנותיי לעתיד הקרוב  הוא  קודם כל להנות ולבלות עם המשפחה. להוציא ספר בנושא הרצאתי על ” הכנסת מאחורי הקלעים” בהיבט של טקס ופרוטוקול. להרצות על תחום ההתמחות ,הניסיון והידע שלי בתחום הטקס והפרוטוקול בארץ ובעולם, להתנדב ולתרום  לקהילה  ולהעצמת נשים.

החלום שלי הוא ליזום  ולהיות שותפה בכתיבת ספר הטקסים של העולם באמצעות האו”ם כדי להקל על המנהיגיים והמדינות המארחות אותם. הנשיא התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס המנוח אמר:”No room for small dream”.

מירי ומשפחתה ,בבית הנשיא, בפרידה אישית שערך נשיא המדינה ראובן ריבלין שכיהן קודם לכן כיושב ראש כנסת
מירי ומשפחתה ,בבית הנשיא, בפרידה אישית שערך נשיא המדינה ראובן ריבלין שכיהן קודם לכן כיושב ראש כנסת

מניסיונך מהם המרכיבים העיקריים בעבודת הטקס והפרוטוקול במאה ה-21 שהם חלק בלתי נפרד בעבודה דיפלומטית?

הכלים ההכרחיים לטקס ופרוטוקול לצורך יחסים בין-לאומיים במאה ה-21 הם ללא ספק השימוש בטכנולוגיה מתקדמת וידידותית ותקשורת באמצעות מולטי מדיה  בעיקר באמצעות האינטרנט (זום/וידאו קונפרנס/שידורים ישירים) ובאמצעות כל הרשתות החברתיות, במיוחד בשנה בה משתוללת  מגיפת הקורונה העולמית .הכשרת עובדים ללמידת שפות (לפחות 2 שפות זרות).שימוש באפליקציות של כל גוף או מוסד של המדינות איתם מעוניינים  לתקשר ולקדם את היחסים הבין-לאומיים.

 

 

Related Posts